Roming, Komtrejd, Gigatron i drugi četiri godine nameštali cene

Izvor:

Potrošači u Srbiji već godinama plaćaju televizore, audio sisteme i računare skoro najskuplje u Evropi, piše “Danas”.

List navodi da i veleprodavci takodje imaju problem sa cenama jer je neko od maloprodavaca spustio više nego što treba cenu nekog televizora i tako narušio sklad u kome niko ne iskače i ne ruši zaradu drugima.

To proističe iz istrage Komisije za zaštitu konkurencije (KZK) u Srbiji i dva rešenja za ograničavanje konkurencije restriktivnim sporazumima.

U oba slučaja utvrdjene su povrede konkurencije poznate kao “odredjivanje cena u daljoj prodaji”.

U prvom slučaju radi se o distribuciji brenda Tesla čiji je proizvodjač Komtrejd, a KZK je utvrdila da je ova firma imala ovakve sporazume sa najvećim kupcima Gigatronom, Tehnomanijom, Tehnomedijom, Emezetom i firmom XLS koja vodi radnje CTShop.

U drugom slučaju utvrdjeno je da je kompanija Roming elektroniks u čijem sastavu su i Tehnomanija i Vin Vin (zbog čega ih je KZK tretirala kao jedno društvo) slične dogovore imala sa istim maloprodavcima Gigatronom, Emezetom, Tehnomedijom i XLS.

U prvom slučaju firma Komtrejd distribjušn kažnjena je sa 34,4 miliona dinara, Tehnomanija sa 5,5 miliona dinara, Gigatron sa 4,2 miliona dinara, Tehnomedia centar sa 1,33 miliona dinara, Emezeta Srbija sa 690,6 hiljada dinara i XLS sa 575 hiljada dinara. Ukupna kazna je oko 400.000 evra.

Za Roming elektroniks koji je uvoznik mnogih brendova najvećih proizvodjača potrošačke elektronike, televizora, mobilnih telefona i drugih uredjaja razrezana je kazna od 14,66 miliona dinara, XLS 575.051 dinara, Gigatron 4,2 miliona dinara, Tehnomediju 1,33 miliona dinara i Emezetu 690.613 dinara ili sve zajedno oko 180.000 evra.

U obrazloženjima Komisije navedene su na desetine imejlova u kojima veleprodavci odredjuju maloprodavcima kolike treba da budu krajnje cene, kolike će biti marže i gde sugerišu trgovcima da dovedu “cene na svojim sajtovima u red”.

Takodje je Komisija navela da je suština povrede konkurencije odredjivanja cena u daljoj prodaji u tome da prodavac nekog proizvoda, svom kupcu, ograničava slobodu da u daljoj prodaji tog proizvoda slobodno i nezavisno od prodavca sam odredjuje cenu tog proizvoda za svoje kupce.

Odredjivanje cene u daljoj prodaji spada u teška ograničenja konkurencije zbog toga što “značajno ograničava konkurenciju izmedju maloprodavaca usled čega dolazi do povećanja cena u maloprodaji, čime se nanosi šteta potrošačima”.

Prema podacima Evrostata za 2020. godinu objavljenim u decembru prošle godine u oblasti potrošačke elektronike cene u Srbiji bile su 16 odsto više od proseka EU i samo je Island skuplje plaćao televizore, mobilne telefone, kompjutere… Ovo je bio i okidač za KZK da prošle godine krene u istraživanje tržišta, piše “Danas”.

POSLEDNJE OBJAVLJENO

Ostavite komentar