Da li je zimi poželjno da sačekamo da se motor automobila zagreje pre nego što krenemo?

S generacije na generaciju prenose se ‘dobronamerni’ saveti i trikovi o pametnom korišćenju automobila tokom hladnih meseci. Verovatno ne postoji vozač koji nije dao ili primio savet da automobil nakon paljenja treba ostaviti da radi dok ne dostigne radnu temperaturu (između 90 i 105 stepeni Celzijusa).

Niko takav ritual neće osporiti jer i sama logika nalaže da izrazito hladnom motoru treba malo vremena da se zagreje pre kretanja.

No, istina je potpuno drugačija! Puštanje motora da se zagreje nije ništa drugo nego potpuno pogrešno ‘bapsko verovanje’ koje mu skraćuje vek, piše Jutarnji list.

Kada ujutro na debelom minusu sednete u smrznuti automobil nema potrebe da zagrevate motor pre nego što krenete. Takva praksa, naime, može ukloniti ulje sa zidova cilindara što dovodi do habanja, a u istom trenutku, upaljeni motor dok ne dođe do radne temperature nepotrebno će vam trošiti gorivo.

Image by Manfred Antranias Zimmer from Pixabay

Takođe, zagrevanje motora dok ste parkirani traje duže nego u vožnji, ulje se intenzivnije degradira i delovi više habaju, a rad u ‘leru’ zbog lošijeg procesa sagorevanja goriva dovodi do toga da se nesagoreno gorivo pretvara u uljni film i završava u karteru.

Novi motori imaju senzore koji otkrivaju niske temperature u motoru, pa pumpa goriva radi ‘prekovremeno’ kako bi se dosegla barem četiri stepena, a ako se odmah krene, svi delovi motora se počinju ravnomernije zagrejavati nego u praznom hodu.

Kao utehu za vozače koji godinama rade pogrešan ritual, opisan u uvodu teksta, navešćemo da puštanje motora da se zagreje dok ste parkirani nije uvek pogrešno. Ispravno je, čak i preporučljivo ako vozite automobil star dvadesetak godina.

U tom slučaju držite se i ostalih pravila, odnosno manjih brzina i obrtaja dok temperatura ne dođe na potreban nivo.

0 0 glasovi
Glasanje za članke

Ostavite komentar

0 Komentari
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare