25/09/2021

Politički.rs

JUČE DANAS SUTRA

Šta trebate znati o spavanju i snovima

Image by <a href="https://pixabay.com/users/dieterrobbins-1335681/?utm_source=link-attribution&utm_medium=referral&utm_campaign=image&utm_content=945881">Dieter Robbins</a> from <a href="https://pixabay.com/?utm_source=link-attribution&utm_medium=referral&utm_campaign=image&utm_content=945881">Pixabay</a>

Šta trebate znati o spavanju i snovima

Žene češće pate od nesanice od muškaraca. Do poremećaja može da dođe u bilo kom periodu života, ali se češća javlja kod starijih osoba.

Među glavnim uzročnicima poremećaja spavanja su pojačani stres, depresija, niska primanja, noćni rad, i sedilački način života.

Pretpostavljamo da su ove informacije o snu već poznate, ali sigurno niste znali da su ljudi jedini sisari koji svojevoljno mogu da odlažu san.

Kada je u pitanju manjak sna, jedan od glavnih uzroka jeste ekstremna pospanosti.

Sigurno vam se dogodilo nekada da ste veoma umorni i da jedva čekate da  legnete u krevet, a da baš tada ne možete da zaspite ili spavate veoma malo.

Kada ste pod stresom vežbanje može u velikoj meri da vam pomogne, a istovremeno može i da poboljša kvalitet sna.

Najbolje vežbe za dobar san su one koje uključuju aerobne vežbe, vežbe snage, ali i joga.

Spavanje na većim nadmorskim visinama zahteva vreme da biste se prilagodili. Smanjen nivo kiseonika smeta snu, pa je potrebno oko tri nedelje da bi se organizam navikao na novo okruženje.

Koliko je sna potrebno osobi, pre svega zavisi od godinama starosti. Prema tome, novorođenče će spavati od 12 do 17 sati, malo dete od 11 do 14, a optimalno trajanje sna kod odrasle osobe je od sedam do devet sati.

To znači da ljudi u proseku spavaju osam sati tokom dana. Na osnovu toga možemo da zaključimo da trećinu života provedemo u spavanju.

Osoba koja dugo nije spavala može da primeti simptome depresije, gubitka memorije ali to stanje može dovesti i do razvoja raznih bolesti.

Čovek se oseća umorno i pospano najčešće oko dva sata ujutru ili dva sata posle podne. Često je to uzrok onom osećaju koji se javlja posle jela.

Većina osoba koje ne spavaju dovoljno mogu da osećaju veliku potrebu za hranom jer nivo hormona leptina, koji kontroliše apetiti, pada.

Do poteškoća sa spavanjem može da dođe i zbog korišćenja elektronskih uređaja pre spavanja, naročito onih koji emituju plavu svetlost, a to su najčešće mobilni telefoni i kompjuteri.

Oni mogu da spreče otpuštanje hormona melatonina što će prouzrokovati poteškoće sa snom. Zbog toga se potrudite da neposredno pred odlazak na spavanje izbegavate korišćenje ovih uređaje. Vaš organizam će vam sigurno na tome biti zahvalan.

N1, Večernji.hr

POSLEDNJE OBJAVLJENO
%d bloggers like this: