Deonica obilaznice oko Beograda, od Straževice do Bubanj Potoka, u dužini od 9,74 kilometara, biće sutra u 9.00 puštena u saobraćaj, najavljeno je na današnjoj svečanosti povodom završetka radova.
Radove su izvodili kineska komapnija “Power China” i azerbejdžanski “Azvirt” uz pomoć domaćih podizvođača, a koštali su 325,1 milion evra.
Obilaznica je građena pre svega uz pomoć kredita kineske Eksim banke, koja je odobrila 85 odsto sredstava, dok je ostatak novca obezbeđen iz budžeta Srbije.
Svečanosti kod tunela Straževica povodom otvaranja deonice obilaznice su prisustvovali predsednika Srbije Aleksandar Vučić, premijerka Ana Brnabić, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić, ministar finansija Siniša Mali, gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić, ambasadorka Kine Čen Bo, predstavnici Korodora Srbije, Puteva Srbije i izvođača radova.
Vučić je rekao da je mnogo toga u Srbiji urađeno u saradnji sa kineskim i azerbejdžanskim kompanijama i da će biti još poslova u kojima će one učestvovati.
Istakao je da je deonica obilaznice otvorena na Vidovdan, “praznik nad praznicima, dan koji je prerastao mit, i mit koji je postao život”.
Vučić je rekao da će njegov predlog biti da obilaznica oko Beograda dobije ime po Milutinu Mrkonjicu, bivšem ministru saobraćaja koji je dao veliki doprinos da se gradi ta saobraćajnica.
On je zahvalio svima drugima koji su postavili i metar asfalta, pa čak i političkim protivnicima.
U Srbiji će, po njegovim rečima, početi veliki radovi zbog pripreme za specijalizovanu međunarodnu izlozbu EXPO koja će se u Beogradu održati 2027. godine.
Vučić je dodao da tu računa na pomoć Kine i Aterbejdžana i ponovo pozvao predsednika Kine da poseti Srbiju.
“Za nas je važno da u budućnosti skraćujemo vreme izgradnje, da nastavimo da obezbeđujemo finansiranje za sve projekte, ali da stopa javnog duga ne pređe 60 odsto BDP”, kazao je Vučić.
Ponovio je kako i dalje smatra da je napravljena velika greška zbog toga što je zaustavljena mogućnost da se u Srbiji eksploatiše litijum.
“Veliku smo grešku napravili sa litijumom, koja nas je skupo koštala i koja će nas skupo koštati. Prihvatam tu odgovornost na sebe. Takve greške ne smeju nam se ponavljati u budućnosti. Zato sada dodatnim radoma moramo sve da nadoknadimo”, rekao je on.
Predsednik je najavio i da će uskoro početi “nacionalne konsultacije”, odnosno razgovore sa građanima.
“Ićiću da slušam ljude, ne ja njima da se obraćam, da držim mitinge i velike skupove, već da sasalušam šta imaju da kažu”, naveo je on.
Vučić je i svim Srbima, a posebno ljudima na Кosovu i Metohiji, poželeo srećan Vidovdan.
“Živećemo i videćemo se u boljoj budućnosti i nikome nećemo nikada dozvoliti da uništi srpski narod ili ga proteruje sa ognjišta. Neka živi Srbija, srećan Vidovdan”, zaključio je Vučić.
Ambasadorka Kine u Srbiji Čen Bo naglasila je da je danas veliki dan za Beograd, Srbiju, ali i za kinesko-srpsku saradnju.
“Bilo je problema u izgradnji, usled pandemije, energetske krize, rasta cena građevinskog materijala, ali zajedničkim snagama postigli smo veliki uspehi ostvarili san Beograđana posle tri decenije”, kazala je ona.
Podsetila je i da se ove godine obeležava 10 godina inicijative “Pojas i put”, i da je saradnja Srbije i Кine tokom tog perioda dala velike rezultate.
Ambasador Azerbejdžana u Srbiji Кamil Hasijev istakao je da je saradnja Srbije i Azerbejdžana dovedena na nivo strateškog partnerstva.
On je naglasio da je prijateljstvo dve zemlje testirano vremenom i da je zasnovano na poštovanju normama međunarodnog prava, posebno suvereniteta i teritorijalnog integriteta.
“Danas je Srbija jedan od najbližih partnera Azerbejdžana u Evropi”, kazao je Hasijev.
Od Batajnice do auto-puta Beograd-Niš, kod Bubanj Potoka, sada će moći će da se stigne auto-putem u punom profilu u dužini od 47 kilometara.

Obilaznica će smanjiti i broj vozila na mostu “Gazela”, u centru Beograda, koji je jedna od najopterećenijih saobraćajnica u državi, preko koje dnevno pređe skoro 130.000 vozila, odnosno između 200.000 i 250.000 ljudi, kao i više od 7.000 kamiona i više od 3.000 vozila javnog prevoza.
Najavljeno je da će se uskoro graditi i nastavak obilaznice, od Bubanj Potoka i Vinče, preko Dunava, do Pančeva, u dužini od 31 kilometar, kako bi se završio saobraćajni prsten. Kada radovi budu bili završeni kompletno, obilaznica biti ukupne dužine 78 kilometara.
Predviđena je gradnja kombinovanog drumsko-železničkog mosta preko Dunava, između Vinče i Starčeva, kao i nastavak železničke pruge Beli Potok-Pančevo, u dužini od 29 kilometara.
Planiranje izgradnje obilaznice, odnosno saobraćajnog prstena oko Beograda, kojim bi se teški teretni saobraćaj izmestio iz glavnog grada, počelo je sedamdesetih godina prošlog veka.
Izgradnja obilaznice oko Beograda počela je 1991. godine.