Zašto se u nekim zemljama vozi levom stranom puta?

Iako je nama nepojmljivo da se vozi lepvom stranom puta, tako što je volan na desnoj strani, u nekim zemljama to je pravilo. Možda niste znali ali levom stranom puta vozi otprilike jedna trećina svetske populacije, piše punkufer.dnevnik.hr. Većina tih zemalja su nekadašnje britanske kolonije, međutim neke i nisu, a u nastavku otkrivamo gde sve vozi „pogrešnom stranom“ puta.

Velika Britanija

Ujedinjeno Kraljevstvo ima dugu istoriju vožnje levom stranom, koja seže sve do rimskog doba. S obzirom na to da je većina ljudi desnoruka, koncept jahanja konja s leve strane postao je uobičajena praksa kako bi desna ruka bila spremna za napad u slučaju neočekivane zasede. Papa Bonifacije VIII godine 1300. odobrio je službeno „pravilo puta“ po kojem svi putnici treba da se drže leve strane.

Image by natskovludvigsen from Pixabay

Čak i kad su vagoni postali primarno prevozno sredstvo, leva strana puta ostala je uobičajena u Ujedinjenom Kraljevstvu, dopuštajući vozačima da im desna ruka ostane slobodna. Tokom 18. veka donesen je zakon koji propisuje da sav saobraćaj u Londonu ostane na levoj strani, što je dovelo do rasprostranjivanja pravila po celoj Britaniji, gde je i dalje čvrsto na snazi.

Japan
Image by xegxef from Pixabay

Postoji nekoliko argumenata zašto je Japan usvojio vožnju levom stranom. Neki Japanci veruju da njeno poreklo datira od vremena samuraja, koji su mač nosili na levoj strani, a izvlačili bi ga desnom rukom ako bi sreli napadača u nekoj od uskih, krivudavih ulica. To je značilo da će ratnici koji jašu na konjima moći slobodno da izvuku svoje mačeve na prvi znak napada (dakle, sličan razlog kao i u Britaniji). Tokom 19. veka Japan je uspostavio čvrst odnos sa Ujedinjenim kraljevstvom, te su Britanci pomogli Japanu u uspostavljanju industrijalizovanog transportnog sistema, uključujući složenu železničku mrežu koja se zasniva na „levom saobraćaju“. Ovo je zacementiralo britansku tradiciju u japanskom društvu.

Australija

Kao britanska kolonija do 1901, Australija je prihvatila saobraćanje levom stranom jednostavno zato što je nekad bila pod britanskom vlašću. Rani drumski i železnički sistemi izgrađeni su oko sistema levog saobraćaja koji je ostao na snazi ​​do danas.

Image by Adrian Malec from Pixabay

Ovo je samo jedan primer bliskog i trajnog odnosa koji postoji između Ujedinjenog Kraljevstva i Australije, uprkos činjenici da je Australija danas potpuno nezavisna. Uglavnom, Britanci su, čini se zasad, čitav svet naučili kako da vozi levom stranom, jer se i na Novom Zelandu, koji je takođe nekad bio britanska kolonija, još uvek vozi na taj način.

Indija

Još jedna bivša britanska kolonija, Indija, nastavila je da koristi vožnju levom stranom kao rezultat svoje istorije pod britanskom vlašću. Dok je Indija 1947. donela indijski zakon o nezavisnosti, saobraćaj levom stranom puta ostao je mali znak duge i komplikovane istorije nacije, te se nije prešlo na vožnju desnim saobraćajnom trakom.

Švedska

Šveđani su nekada vozili levom stranom, tačnije sve do 3.9.1967. godine. Danas je taj dan poznat pod nazivom Dagen – H. Iako je i pre same promene 90 posto Šveđana posedovalo automobile s volanom na levoj strani i iako su susedne zemlje vozile desnom stranom, promena je u zemlji dočekana vrlo nevoljno. Na dan promene, saobraćaj je bio zabranjen preko noći, kako bi se automobili kad se ujutro pokrenu, moglo pravilno usmeravati. Napravljena je sveobuhvatna kampanja, ali su ipak usledile neminovne saobraćajne nesreće (srećom s uglavnom manjim posledicama) čiji je broj tek 1969. postao jednak broju pre promene strane. I da, dodajmo da je nakon Šveđana još jedna evropska zemlja zamenila vožnju u levoj traci desnom. Godine 1968, to je učinio i Island.

0 0 glasovi
Glasanje za članke

Ostavite komentar

0 Komentari
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare